Black, William
Unieboek | Spectrum (2004)
#56
5*
Koken, Reizen
Paperback 9789027490803
In Al dente schrijft William Black over zijn reizen in Italië, op zoek naar de oorsprong van de Italiaanse keuken. Zijn speurtocht naar bijzonder en authentiek koken brengt hem op bekende en onbekende plaatsen waar hij alles eet wat hij in restaurants en winkels tegenkomt. Black verbindt eetgewoonten en traditionele gerechten met verhalen uit de (culturele) geschiedenis van de betreffende plaats of streek. William is een liefhebber van Italiaans voedsel en hij eet wat hij voorgeschoteld krijgt. Hij beschrijft de bijzonderheden van alle gerechten, van kaas met daarin levende wormen tot pasta met ezelsaus. William reist in de lengte en breedte door Italië op zijn zoektocht naar de heerlijkste en authentiekste gerechten en de mooiste ingrediënten. Hij eet agnalotti in Turijn, hij jaagt konijnen in Ischia en hij bekijkt de mattanza - de jaarlijkse vangst van tonijn - in Sicilië. Het ene moment hoont hij de paling weg en in het volgende is hij lirysch over risotto.U leest in dit heerlijke boek niet alleen over eten en recepten, maar u wordt ook getrakteerd op onverwachte verhalen uit de rijke geschiedenis van Italië (Renaissance, 19de eeuwse eenwording, Mussolini en de na-oorlogse tijd). In het boek zijn 34 recepten verweven van bijzondere maar ook thuis goed maakbare gerechten.

William Black heeft in Engeland met zijn tv-programma "A question of taste" een Glenfiddich Award gewonnen. Hij heeft als co-auteur verschillende Britse bestsellers op zijn naam staan. Hij woont afwisselend in Italië en in Oxfordshire.

Vertaler Brouwer, C
Aantal pagina's 320
Hoogte x Breedte 216 x 141  mm