Puur Provence - Verrassende gerechten uit de keuken van Wout Bru
Wout Bru; Erik Verdonck
Lannoo (2006)
#348
7*
Paperback met flappen 9789020965940
Flaptekst: Wout Bru beproefde zijn geluk in de Provence en kreeg er twee Michelin-sterren. In dit boek staan lichte en creatieve recepten, haalbaar voor elke hobbykok, met interessante productinformatie, sfeervol in beeld gebracht door foodfotograaf Kris Vlegels. De Provence heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht, maar dat ligt sinds kort niet alleen meer aan de zon, de kleuren, of het tikken van de pétanqueballen. In een klein dorp aan de glooiingen van de Alpilles bevindt zich Le Bistrot d'Eygalières, het restaurant van de Belgen Wout en Suzy Bru. Het leven Chez Bru is opvallend modern, met een trendy, lichte en pure keuken die het restaurant intussen al twee Michelinsterren opleverde. En de Provence in dit verhaal? Die proef je in de olijfolie, in het lamsvlees, in de truffels en de zondoorstoofde tomaten. De keuken van Wout Bru staat bol van de smaak. Bru kookt op het ritme van de seizoenen, met producten en ingrediënten die in dit boek worden uitgelegd. Met de meer dan veertig verschillende recepten kun je zelf aan de slag. Als de zon een beetje mee wil... Chef-kok Wout Bru startte een tiental jaar geleden een eigen restaurant op in een authentiek dorpje in de Provence. Bistrot d'Eygalières kreeg in 2005 zijn tweede Michelin-ster. Erik Verdonck is freelance auteur en schreef samen met Felix Alen De kasteelkeuken, en daarnaast Foie gras en eend en Puur Provence.

Recensie: Dit is een prachtigboek van een tweesterrenkok uit de Provence met sfeervolle foto's. Wout Bru kookt volgens de seizoenen, die hij respecteert, want als men eet volgens de seizoenen, dan smaakt alles zoveel beter. De recepten worden afgewisseld met informatie over een ingrediënt en die worden puntsgewijs en kort beschreven. Ze zijn goed te bereiden, maar men moet wel kunnen koken en Wout gebruikt veel dure ingrediënten in zijn mooie combinaties. Het is jammer dat dit boek een paperback-uitgave is.

Ontwerper/Vormgever Steven Theunis
Fotografie Kris Vlegels
Editie 2e druk