Worst, paté en andere charcuterie uit de Franse keuken
Jane Grigson
Terra (2005)
#487
7*
Gebonden met hardcover 9789058973429
Flaptekst: Het meest complete standaardwerk over charcuterie. Voor het eerst in Nederlandse vertaling verkrijgbaar. Een schat aan informatie over de unieke geschiedenis en kunst van de Franse charcuterie: het verwerken van varkensvlees tot de meest verrukkelijke culinaire producten. Met omschrijvingen en recepten van alle bestaande charcuterie-soorten. Zorgvuldig bewerkt en aangepast aan deze tijd. De Franse charcuterie met zijn mooie patés en worsten roept bij menig Frankrijkganger goede herinneringen op. Het is een waar luilekkerland voor de fijnproever, met heerlijke gerechten die bij onze slager niet of nauwelijks te vinden zijn. Dat gegeven was voor Jane Grigson aanleiding om over charcuterie en de veelzijdigheid ervan te schrijven, en inmiddels is dit boek uitgegroeid tot het enige echte standaardwerk over dit onderwerp. Het is nu eindelijk in het Nederlands vertaald en geheel aangepast aan de moderne tijd. Worst, paté en andere charcuterie uit de Franse keuken biedt behalve boeiende verhalen over Franse gewoontes, vooral heel veel recepten; recepten die door iedereen te maken zijn. En wie ooit zelf een paté of terrine heeft gemaakt kan beamen dat de smaak vele malen beter is dan de machinaal vervaardigde producten die in de winkel liggen. Een heerlijk boek voor de liefhebber van de echte Franse keuken. Jane Grigson(1928-1990) studeerde Engelse literatuur aan de universiteit van Cambridge. Na de geboorte van haar derde kind verhuisde ze met haar gezin naar Frankrijk. De fantastische producten die ze daar tegenkwam, inspireerden haar tot een levenslange passie voor voedsel in het algemeen en koken in het bijzonder. Haar eerste boek Charcuterie and French Pork Cookerywas het resultaat van ruim 4 jaar onderzoek. Er volgden nog vele succesvolle titels en Grigson werd verschillende keren onderscheiden voor haar kookboeken. In 1977 werd ze uitgeroepen tot Cookery Writer of the Year. Ze overleed in het voorjaar van 1990, maar haar boeken zijn tot op de dag van vandaag actueel en ongeëvenaard.

Recensie: Dit is een mooi standaardwerk over charcuterie met boeiende verhalen over Franse gewoontes en heel veel recepten. De recepten zijn goed te bereiden, maar vereisen wel enige kookervaring en veel recepten zijn tijdrovend. Dit boek verscheen in 1967 met als doel "het varken in ere te herstellen in de keuken, van kop tot staart". Ria Loohuizen vertaalde dit boek en paste het aan aan deze tijd. Dat maakt het een bijzonder waardevol kookboek voor de liefhebber van de èchte Franse keuken.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Worst, paté

Vertaler Ria Loohuizen
Ontwerper/Vormgever Studio Jan de Boer, Amsterdam