1080 Recepten
Simone Ortega; Inés Ortega
Van Dishoeck (2008)
#496
8*
Gebonden met hardcover 9789047506157
Flaptekst: 1080 Recepten is al meer dan dertig jaar een bestseller en in Spanje toe aan de 48e druk. In iedere Spaanse keuken is het boek te vinden. Het is dan ook het ideale kookboek voor de thuiskok: de receptuur is niet ingewikkeld, zeer gevarieerd en bovenal bijzonder lekker. De gerechten zijn afkomstig uit de verschillende Spaanse provincies en volgen de traditionele bereidingswijze. Het boek is prachtig geïllustreerd door kunstenaar Javier Mariscal en bevat een aantal fotokaternen waar de gerechten in al hun eenvoud zijn gepresenteerd. Simone Ortega (1919-2008) schreef meer dan vijftig jaar over eten. Zij wordt beschouwd als de belangrijkste autoriteit op het gebied van de klassieke Spaanse keuken. Vele generaties Spanjaarden hebben aan de hand van haar boeken leren koken. Haar dochter Inés werkte jarenlang met haar samen. Net als bij De Zilveren Lepel is in 1080 Recepten een aantal menu's opgenomen van Nederlandse chefs. Paul van Staveren, chefkok van restaurant 'Hof van Sonoy' en Doro Viñas, chefkok van restaurant 'El Puerto', leverden elk een menu aan. 1080 Recepten ligt vanaf begin oktober in de winkel. De eerste drie maanden wordt een introductieprijs gehanteerd van EUR 39,95. Vanaf 1 januari 2009 gaat het boek EUR 45,- kosten.

Recensie: Dit kookboek is al meer dan 30 jaar een culinaire klassieker in Spanje. Simone en Inés Ortega hebben de recepten herzien en aangepast aan de moderne tijd zonder het traditionele karakter van de Spaanse keuken aan te tasten. Spanje heeft een schitterende keuken, dit boek geeft een gastronomische wijsheid en ervaring. De gezonden en lekkere recepten zijn eenvoudig en smakelijk. De recepten zijn helder en nauwkeurig beschreven. In dit kookboek staan gerechten die in elke keuken en door elke kok zijn te bereiden. dat maakt het een praktisch en eigentijds kookboek, dus fris, modern en toegankelijk voor iedereen, zelfs voor mensen die weinig tijd hebben om te koken. In het boek staan prachtige illustraties en van enkele foto's, die los in het boek zitten. Een minpunt is dat het een log kookboek is, en 2478 gram weegt. Daardoor is het formaat onhandig, men had dit beter in twee delen kunnen uitgeven.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. 1080 recepten

(Eind)redactie Asterisk*, Amsterdam
Vertaler Jacques Meerman; Henja Schneider