Mr wilkinson's favoriete groenten - Lekker en gezond koken in alle seizoenen
Matt Wilkinson
Terra - Lannoo, Uitgeverij (2012)
#747
8*
Gebonden 9789089895516
Achterkaft: Asperges, courgette, maïs, pompoen, sla, spinazie, venkel en wortelen de Australische chef-kok Matt Wilkinson selecteerde voor dit prachtige kookboek de 24 lekkerste groenten. In Wilkinson's menu's krijgen groenten de hoofdrol. Hij deelt heerlijke en gezonde recepten met de lezer, maar geeft ook veel informatie over de groenten over de geschiedenis, maar ook over hoe je de groenten zelf kunt kweken en in welke seizoenen ze het best verkrijgbaar zijn. Dat laatste is erg belangrijk volgens Wilkinson: 'De groenten zijn dan niet alleen het goedkoopst, maar vooral het lekkerst qua smaak en dat is waar het om gaat bij koken.' Mr Wilkinson's favoriete groenten is geen vegatarisch kookboek. Er zijn ook veel recepten met vis en vlees, maar groenten zijn uiteraard de 'echte sterren'.

Recensie: De culinaire zegetocht van groente wordt almaar overtuigender, gezien deze sfeervolle en gezellige bijdrage uit Australië. De auteur, chefkok, komt al in het inleidende hoofdstuk 'groene vingers' met zijn basisidee: als je bedenkt wat je gaat eten, denk dan vanuit de groente, en niet vanuit vlees of vis. Hij gaat uit van de seizoenen en de recepten zijn goed te bereiden. In de volgende hoofdstukken wordt een schat aan inspiratie aangereikt en de keuzemogelijkheden zijn eindeloos. Naast recepten geeft Wilkinson ook historische informatie, qua herkomst van de groente, en allerlei tips over kweken en combineren, soms zeer verrassend. Met een toegift van basisrecepten, register en ruimte voor eigen notities.

Dit boek is online te koop bij Bol.com. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Mr wilkinson's favoriete groenten

Vertaler Kim Steenbergen
Omslag Prijs € 29.99