Alles over friet
Anne de la Forest
Becht's Uitgevers-Maatschappij, H.J.W. (2014)
#862
7*
Hardcover 9789023014102
Samenvatting: Friet wordt overal ter wereld en in alle denkbare varianten gegeten: groot, klein, dik, dun, Frans, Belgisch of Hollands. De bekendste frieten zijn gemaakt van aardappel, maar in dit uitgebreide kookboek vind je ook recepten voor friet van groenten, fruit en zelfs kaas. Daarnaast staan er techni¬sche tips & tools in dit boek, zodat je ook zelf echt goede friet kunt maken. En niet te vergeten: de recepten voor lekkere sausjes. Alles over friet heeft een kloek formaat met imitatielinnen omslag met preeg. In dit stoere boek staan sfeervolle foto's en authentieke zwart-witillustraties.

Recensie: Friet is wereldwijd een populair gerecht, waarvan de oorsprong in Frankrijk ligt, van waar het zich over de hele wereld verspreidde. De Belgen zijn het hier niet mee eens, zij beschouwen friet als een culinaire geluksbrenger. Overal ter wereld heeft men zo zijn eigen idee en bereiding van de friet, en dit boek brengt een wereldreis door de manieren van frieten te bereiden… Uiteraard hoe men dit het best doet, welke ingrediënten kunnen worden gebruikt, en ook een verrassende benadering van de friet… met groenten, fruit of andere attributen. Door een boeiend verhaal en een aantal zeer opmerkelijke illustraties gaan we op zoek naar een eigen sense of life, door de wereld van de friet, die we allemaal waarderen, om te genieten van een grote met mayonaise, al dan niet aangevuld met snacks die menig diëtist tot wanhoop zouden brengen. Het is op een zeer gemoedelijke wijze dat we op reis trekken door het land van dit pakje vet... Varianten met hopen onder een mooie vorm, zodoende dat je niet enkel een doeboek hebt, maar ook een kijkboek dat er mag zijn. Op een esthetische en ontroerende wijze krijgen we zicht op een wereld die je dacht te kennen, maar waar zoveel aanverwanten en varianten zijn dat je nog heel wat zal leren uit dit overheerlijk boek. In dit frietboek staan meer dan dertig recepten, niet alleen friet van aardappelen, maar ook van groente en fruit. Met dit boek kan iedereen goed friet leren bakken. Met de praktische informatie en de productinformatie wordt dat een stuk eenvoudiger. Dit nostalgische boek is zeer de moeite waard.

Dit boek is online te koop bij Bol.com. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Alles over friet

(Eind)redactie Barbara Luijken
Vertaler Nicolet de Jong