Spis - aan tafel
Mikkel Karstad
Aerial Media Company B.V. (2016)
#946
7*
Gebonden met draad 9789402600377
Uitgeverstekst: Mikkel Karstad, co-founder van Scandi-cool cuisine, adviseur van NOMA en een geweldige Deense chefkok. Sommigen van ons zien voedsel puur als een noodzakelijk kwaad. Voor Mikkel Karstad is eten veel meer dan dat. De esthetiek van eten, daar gaan zijn ogen van glinsteren: 'De schoonheid van voedsel is van cruciaal belang,' zegt hij, 'onze ogen spelen een belangrijke rol bij het eten. Als een gerecht er prachtig en heerlijk uitziet, zal het eerder aanzetten tot het proberen van iets nieuws. Je eet met smaakpupillen, ogen en neus.' Als een vakkundig en creatief chefkok is hij dagelijks bezig met eten met een 'persoonlijkheid' en vol smaak. Hij maakt liever een gerecht met lokaal en seizoensgebonden ingrediënten dan een 'gedwongen' onpersoonlijke maaltijd met dure ingrediënten. Dat is ook het uitgangspunt van zijn eerste kookboek Spis: Mensen inspireren om goede ingrediënten te gebruiken en dan gewoon... koken! Niet meer en vooral niet minder. Mikkel gebruikt in zijn prachtig vormgegeven en geïllustreerde boek de ingrediënten die hijzelf het liefst gebruikt. Met deze bestandsdelen maakt hij verschillende recepten zodat de lezers van zijn boek 'leren' deze op verschillende manieren te gebruiken en te ervaren. Dus als je gaat koken met Spis zal je je eetgewoonten wellicht wat moeten aanpassen om op die manier een nieuwe culinaire ervaring op te doen.

Recensie: Mikkel Karstad hoopt je met dit boek te inspireren en je te bewegen tot improviseren met wat op het moment verkrijgbaar is en van optimale kwaliteit is. Hij gebruikt daarbij ingrediënten uit alle seizoenen. Hij ontwikkelde de recepten in dit boek op de geweldige, rauwe ingrediënten die hij het meest waardeert. De recepten zijn stuk voor stuk mooie combinaties. Het kkoboek heeft een sober uiterlijk maar met een geweldige inhoud.

Dit boek is online te koop bij Bol.com. Klik op de link voor meer informatie. Spis

Vertaler Anda Schippers
Fotografie Anders Schønnemann