Bakken met haver
Natascha van der Stelt
Aerial Media Company B.V.
#949
7*
Gebonden 9789402601732
Uitgeverstekst: Lekkere appeltaart, cheesecake, kruidkoek of kokosmakronen zonder suiker, zoetstoffen of tarwe. In Bakken met haver presenteert Natascha zestig recepten voor heerlijk klein en groot gebak zoals koekjes, cake en taarten maar bijvoorbeeld ook voor scones en pasteien. Als basis gebruikt ze haver in plaats van tarwe. De smaakmaker suiker wordt vervangen door onder meer de subtielere smaken van echte vanille, kokos en kaneel. Van haar grootvader die bakker was leerde Natascha van der Stelt ambachtelijk brood en banket bakken. Nu associeert ze bakken met feest en het leven vieren. Er gaat voor haar geen verjaardagsfeest voorbij zonder dat ze de dagen ervoor uitgebreid taarten, cakes en koekjes heeft gebakken. Met dit fraai gefotografeerde bakboek hoopt ze dat de lezer die besluit te minderen of te stoppen met suiker ervaart dat je dankzij Bakken met haver toch kunt blijven genieten van een koekje bij de koffie of thee of een lekker stuk taart op een verjaardag. Twee grote passies van Natascha van der Stelt zijn lezen en bakken. Zolang ze zich kan herinneren leest, of beter gezegd verslindt ze boeken. Toen Natascha er in slaagde om van boeken en lezen haar werk te maken, was dat een droom die werkelijkheid werd. Op haar 14e begon Natascha met bakken, en is daar nooit meer mee gestopt. In 2015 gooide Natascha haar eetpatroon drastisch om. Vanaf die dag at ze niets meer met 'snelle koolhydraten', zoals suiker, honing, zoetstoffen, tarwe, aardappelen en witte rijst. Na een dag was haar bloedsuikerspiegel stabiel en had ze geen last meer van dips en kicks. Na een paar maanden verdwenen haar gewrichtsklachten en klachten die wezen op een beginnende diabetes 2. Binnen een week had Natascha zin om iets te bakken, omdat ze iets anders voor de lunch wilde dan soep of salade. Ze verving de tarwe door haver en liet de suiker weg. De eerste baksels waren veelbelovend en nodigden uit tot verdergaan. Ze bedacht steeds meer eigen recepten. Al bakkend, schrijvend en fotograferend voor haar boek besloot ze om ook van bakken haar werk te maken.

Recensie: Dit is een zeer afwisslend kookboek en - integenstelling tot de titel - totaal niet saai. Natscha bakt zonder suiker, zoetstoffen en tarwe. Zij schreef dit boek voor iedereen die wil stoppen met eten van 'snelverterende' koolhydraten, maar die wel wil blijven genieten van koekjes en gebak. Het boek heeft een mooie indeling. De recepten zijn zowel zoet als hartig, kortom zeer gevarieerd. Die zijn goed te bereiden. Het boek bevat vooral ook veel tips en tricks. Kortom het is zeer de moeite waard.

Dit boek is online te koop bij Bol.com. Klik op de link voor meer informatie. Bakken met haver

Fotografie Natscha van der Stelt; Sofie van der Eijk
Omslag Prijs € 22.50