Proef! wijn - In vijf hoofdstukken leren genieten van wijn...
Gijs Thio; Merijn Tol
Unieboek | Spectrum (2005)
#150
3*
Softcover 9789027499790
De wijnconsumptie in Nederland stijgt nog steeds. 75% van de wijn wordt thuis gedronken, meestal met vrienden. De wijnkeuze is vaak moeilijk, vooral als de kennis beperkt is. Bij jonge mensen is de drempel het grootst. De vraag is of het draait om wijnkennis of zelfkennis. Weten wat je lekker vindt is prioriteit voordat je een wijn kunt kiezen. Merijn Tol en Gijs Thio (foto links) schreven een boek dat in een handomdraai leert proeven en genieten van wijn. ‘Proef! Wijn’ is geen gewichtige literatuur, gebruikt geen wollige taal of heftige termen, maar is een boek over wijn in de levensstijl van nu. Het boek is opgemaakt in ‘magazine-style’ met veel glossy fotografie waardoor het een blader- en belevenisboek is geworden.
De eerste stap naar het genieten van wijn is het ontdekken van de eigen smaak. ‘Proef! Wijn’ geeft tips voor het organiseren van een proeverij met vrienden en legt uit hoe je moet proeven. Het benoemen van verschillende smaakstijlen helpt de eigen beleving structureren. In vogelvlucht worden vervolgens alle aspecten van wijn belicht, waarbij eenvoud troef is. In heldere taal en overzichtelijke hoofdstukken wordt duidelijkheid geschept in de ondoorzichtige wereld van de wijn. Het boek leest als een magazine, of men vooraan begint of halverwege aanhaakt. Het bevat veel praktische tips; zoals hoe lang een fles witte wijn in de koelkast moet liggen en hoelang op ijs voor hij koud genoeg is. Nieuwe combinaties en aparte momenten worden belicht, zoals wijnen bij groenten of soep en wijnen bij bepaalde tv-programma’s (Gigondas bij Voetbal en Elzas bij RTL Boulevard). Het boek is verrassend modern opgemaakt wat het boek aantrekkelijk maakt voor een jongere doelgroep.
De auteurs van Proef! Wijn zijn beide jonge dertigers en gefascineerd door wijn. Merijn Tol is freelance culinair redacteur van TIP en werkt daarnaast als redacteur en foodstylist voor diverse andere bladen. Ook is zij actief in de catering. Gijs Thio is sommelier bij het Italiaanse restaurant Caffè Toscanini en geeft wijnadvies aan horeca en particulieren. Het idee voor het boek ontstond tijdens een dineetje met vrienden en wijn. Dat is precies wat hun boek ook uitdraagt, het inspireert tot zelf ontdekken en beleven. Nodig zelf vrienden uit, ga zitten en proef!
Een uitbreide beschrijving vindt u in de column van john Bindels op www.lekkerwijntje.nl/bindels/bindels.html Kijk bij "Gedeclasseerde wijnpraat"!

Ontwerper/Vormgever Roelof Mulder
Fotografie Sander Nieuwenhuys; Robert Vendrig
Gedrukt door L.E.G.O., Italië
Aantal pagina's 112
Hoogte x Breedte 255 x 200  mm
Gelezen? Ja (8-7-2005)
Locatie Rij 2 vak 1
Winkelprijs bij verschijnen € 14.95
Een boek dat iedere wijnliefhebber oproept om wijnen te proeven en te benoemen en dat tips geeft hoe dit te doen. Voor de ervaren wijndrinker biedt dit boek weinig nieuws. Nadelen: voor lezers met een minder scherp gezichtsvermogen is een aantal pagina's onleesbaar omdat het contrast ontbreekt, er staat verouderde informatie in, bijvoorbeeld stierenbloed mag al jaren niet meer gebruikt worden voor het klaren van wijn en van sabreren hebben de auteurs geen kaas gegeten, daar slaan zij de plank volledig mis.. Bij het beschrijven van de bezoeken aan wijnmakers proef je dat het Champagne Informatie Centrum flink heeft meegewerkt en bij de nuttige adressen, mis ik de ècht nuttige adressen voor wijnproevers.

De wijnproef-toolbox 8
Back to the roots 36
Welke fles? 60