De smaak te pakken - Kies je favoriete wijn
Cees van Casteren
Unieboek | Spectrum (2005)
#176
6*
Hardcover 9789027415066
In dit boek staan smaak en stijl van wijn centraal. In dit boek kan men van wel zestig smaken ontdekken in welke wijn ze voorkomen -en omgekeerd. Omdat de etiketten op de fles zelden informatie geven over de werkelijke smaak van de wijn, is dit boek niet alleen leerzaam maar ook een praktische handleiding voor een ieder die wel eens wijn koopt. Van Casteren presenteert in zijn boek de zogenaamde 'wijnnavigator' . Aan de hand van vijf smaakstijle krijgt de lezer een routeplanner van zijn eigen smaak in de wereld die wijn heet. Men weet vaak wel of men een wijn zoekt die ‘easy going’ is voor bij de barbecue, een volle, krachtige wijn voor bij de kaas of bijvoorbeeld een zoete wijn. Maar eenmaal voor het wijnschap of de wijnkaart is het niet duidelijk welke fles gekozen moet worden. De wijnnavigator helpt de weg te vinden in het ondoorzichtige wijnaanbod in de winkel. Tenslotte bevat De smaak te pakken een schat aan alternatieven voor wijnen die al eerder in de smaak vielen. Als men bijvoorbeeld voorkeur heeft voor Sancerre, of Rioja of Rosé d'Anjou, geeft dit boek aan welke wijnen men dan ook eens zou kunnen proberen. Op die manier maakt ‘De smaak te pakken’ experimenteren gemakkelijk. Het boek kwam tot stand tijdens de voorbereidingen voor het examen van de studie Master of Wine die Van Casteren volgt. Hij beschreef daarvoor de smaak van bijna alle druivenrassen. Gaandeweg ontdekte hij dat er meer mensen in de smaak van wijn geïnteresseerd zijn. De smaak te pakken werd toen een boek voor een breed publiek. Cees van Casteren is tweevoudig Vinoloog van het Jaar en hoofdredacteur voor de supplementen van Perswijn. Zijn artikelen zijn gepubliceerd in diverse dagbladen en tijdschriften: "De smaak van iets te pakken krijgen, betekent er plezier in krijgen. Plezier in wijn, en dat is precies de bedoeling van dit rijk geïllustreerde boek".

Voorwoordschrijver Hubrecht Duijker
Fotografie Cees van Casteren
Gedrukt door L.E.G.O., Italië
Hoogte x Breedte 195 x 120  mm
Gelezen? Ja (oktober 2005)
Winkelprijs bij verschijnen € 15.50
Dit is een bijzonder leuk en informatief boek over wijnen. Cees van Casteren beschrijft in heldere taal vijf smaakstijlen en hij geeft daarbij adviezen over alternatieven als een bepaalde smaak je aanspreekt. Dit boek hoort in elke wijnblbliotheek thuis.

Voorwoord 4
Inleiding: Over smaak valt niet te twisten 6
1. De druif in het glas 9