Prijatnogo appetita! - Smakelijke recepten met citaten uit de Russische literatuur
Diana Dubois
Uitgeverij Dubois (2005)
#195
8*
Gebonden met stofomslag 9789090181387
Diana Dubois debuteerde op het Lezersfeest van de Rotterdamse Centrale Bibliotheek met de publicatie van Prijatnogo appetita!, een literair kookboek over de Russische Keuken. Het is meer dan alleen een kookboek; alle recepten vinden hun oorsprong in vele smakelijke citaten over eten en drinken, die de schrijfster uit de verhalen en boekwerken van een twintigtal beroemde en minder bekende Russische schrijvers haalde. Het boek beschrijft de oorsprong van de Russische keuken en de Russische literatuur. Daarnaast bevat het boek beknopte biografieën van de schrijvers uit wiens werk is geciteerd. Aangevuld met vele prachtige foto’s werkt dit boek als appetijtelijke amuse naar bijzondere en fantasierijke Russische avonden.
Prijatnogo appetita! opent ‘het venster’ naar het Noordoosten. Het biedt inspiratie om een ontdekkingsreis te maken door de traditionele Russische keuken en literatuur. In de werken van de klassieke Russische schrijvers van de negentiende eeuw spelen in het bijzonder eten en drinken een voorname rol. Alleen al na het lezen van romans als Oblomov van Ivan Gontsjarov en Het duel van Anton Tsjechov is de lezer, bij wijze van spreken, in staat een uitgebreid Russisch diner samen te stellen. Alleen blijft de lezer onbekend met de ingrediënten die worden gebruikt en de verrukkelijk beschreven bereidingwijze. Op zoek naar de ingrediënten en receptuur van de in menig Russische roman geprezen gerechten, bleek er geen recent Russisch kookboek in de Nederlandse taal aanwezig te zijn. Zo is bij Diana Dubois het idee ontstaan zelf een kookboek samen te stellen, dat gebaseerd is op talrijke citaten uit de klassieke Russische literatuur.
Het resultaat is dat Ivan Toergenjev u bij aanvang van het diner trakteert op zijn prachtige jachtverhalen, Fjodor Dostojevski en Leo Tolstoj u onder het voorgerecht de weg wijzen door het religieuze Russische leven en Anton Tsjechov u tussen de gangen door het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding uit het oog laat verliezen. Vera Panova verhaalt gedurende het hoofdgerecht over de bedrijvigheid op een staatsbedrijf in de voormalige Sovjet-Unie en Nikolaj Leskov serveert u bij het nagerecht een waarheidsgetrouw beeld van het Russische platteland. Deze en andere schrijvers schotelen een rijkdom aan culinaire beelden voor, die een essentieel onderdeel vormen voor een niet te versmaden kennismaking met de Russische cultuur.
Bij het samenstellen van dit boek had de auteur niet de pretentie een compleet boek over de uitgebreide Russische keuken of de Russische literatuur uit te brengen, want dat is onmogelijk. Rusland heeft een omvangrijke literatuurgeschiedenis met vele kijkjes in de keuken, die zich simpelweg niet in één boek laat samenvatten. In een land dat circa 145 miljoen inwoners en 109 verschillende nationaliteiten rijk is, is het onvermijdelijk dat van één recept vele varianten zijn ontstaan. Alleen al borsjtsj kent meer dan vijftig varianten!
De recepten zijn goed beschreven, maar voor de bereiding moet men wel enige kookervaring hebben.

(Eind)redactie Coco Bogers; Petra Huijgens; Mimoun Taoinza; Gré Ploeg; Florence van der Poel-Lingers; Hans Degeling
Vertaler Ljoedmila Stepanova; Alina Stepanova; Steven Derix; Daniela Macikova; Raisa Travkina; Sarai Aser
Ontwerper/Vormgever Thiërry Tetenburg
Voorwoordschrijver Herman den Blijker
Fotografie Georges Feuth; Wim Hage; Frits Luteijn; Sanne de Jong; Georges Holmes; Bert Katzung
Gedrukt door BalMedia B.V.
Aantal pagina's 209
Hoogte x Breedte 245 x 180  mm
Gelezen? Ja (12-11-2005)
Dit prachtig uitgevoerde kookboek met veel foto's en veel literaire intermezzi is zonder twijfel een grote AANRADER voor iedereen die van koken en van literatuur houdt. Dit hoort in elke culinaire bibliotheek thuis!

Woord vooraf 9
Geschiedenis van de Russische keuken 13
Voedsel voor de geest 19