Proef! Oranjebloesem - De nieuwe Marokkaanse keuken
Merijn Tol; Mina Abouzahra
Unieboek | Spectrum (2005)
#200
6*
Paperback 9789027414458
Proef!Oranjebloesem de nieuwe Marokkaanse keuken: een eigen visie op de Marokkaanse keuken door twee culturen. Dat de Marokkaanse keuken meer is dan Couscous en Tajine is duidelijk in het boek ProeflOranjebloesem van Merijn Tol en Mina Abouzahra. De auteurs, van Nederlandse en Marokkaanse afkomst, hebben in de keuken het beste uit hun culturen naar boven gehaald. Zij geven hun eigen interpretatie van de smaken, kruiden en specerijen van Marokkaanse gerechten met Mediterrane en Europese invloeden. De gerechten zijn nieuw, verrassend en eenvoudig snel te maken. Het boek is opgedeeld 6 duidelijke hoofdstukken; Marinades, sauzen en dressings, Door week, Weekend, Feest, Cocktails en hapjes en Desserts en after-dinner drankjes.
Kruiden en specerijen spelen een belangrijke rol in de Noord-Afrikaanse keuken. Het zijn meer dan smaakmakers alleen, het zijn de pijlers van de gerechten. Experimenteren met deze pijlers heeft onverwachte smaak combinaties opgeleverd, zoals sardienkoekjes met een tomaatsaffraandressing, bietensoep met komijn en een vijgengeitenkaastosti of een rucolasalade met tuinboontjes, courgette en een citroengemberkomijndressing. Alle ingrediënten zijn gemakkelijk verkrijgbaar.
Het boek is rijk geïllustreerd en het bevat veel persoonlijke teksten. De fraai gestileerde heldere fotografie van de gerechten en ingrediënten, afgewisseld met fotografie van de auteurs - zowel op reis in kleurrijk Marokko, als ook terwijl ze boodschappen doen op de markt in Amsterdam - maken van Proef!Oranjebloesem niet alleen een persoonlijk kookboek, maar ook een inspirerend bladerboek. De naam Oranjebloesem (distillaat van sinaasappelbloesem) vertegenwoordigt voor de auteurs een heerlijke smaakmaker en een verbinding tussen hun beider culturen. De gerechten worden kort en bondig omscheren en zijn eenvoudig te bereiden. Het boek is leuk van opzet.

Ontwerper/Vormgever Arjan Braaksma
Fotografie Jeroen Niezen
Gedrukt door L.E.G.O., Italië