Duizend-en-één-smaken - De keukens van Marokko, Turkije en Libanon.
Claudia Roden
Fontaine Uitgevers (2007)
#362
7*
Gebonden met stofomslag 9789059562042
Flaptekst: Claudia Roden gaat in dit betoverende boek in Turkije, Libanon en Marokko op zoek naar oude en nieuwe recepten om erachter te komen hoe de kookstijlen zich sinds de jaren zestig van de vorige eeuw hebben ontwikkeld, toen zij deze keukens voor het eerst onder onze aandacht bracht. Dit boek is hierdoor een eerbetoon aan de verschillende culinaire histories en de hedendaagse gerechten in deze fascinerende landen, van de mezze-gerechten uit Turkije en de zoete deegwaren van Libanon tot de onmiskenbare smaken en specerijen van Marokko. Claudia Roden schreef in haar onnavolgbare stijl een enthousiast en beeldend boek vol verhalen, herinneringen en verrukkelijke gerechten.

Claudia Roden is geboren en getogen in Caïro. Ze voltooide haar opleiding in Parijs en verhuisde naar Londen. In de loop der jaren bereisde ze het gehele Middellandse-Zeegebied en ontwikkelde ze zich tot een van de meest gelauwerde en gerespecteerde kookboekenauteurs van de wereld. Met haar bestseller De keuken van het Midden-Oosten (1968) bracht zij een revolutie teweeg in de westerse houding ten opzichte van deze keukens. Ze schreef sindsdien negen kookboeken en ze ontving vele prijzen voor haar werk.

Recensie: Dit boek bevat nieuwe en oude receptuur uit Marokko, Turkije en Libanon en het is een eerbetoon aan de culinaire traditie van deze landen. De receptuur is uitvoerig beschreven en goed te bereiden. Dit mooi verzorgde boek, met mooi papier en schitterende foto's en een kostbare inhoud is een beleving voor de verzamelaar van bijzondere kookboeken.

Vertaler Hennie Franssen-Seebregts; Kien Seebregts
Fotografie Jason Rowe; Noel Murphy
Aantal pagina's 352