De regionale keuken van Frankrijk
Erik Spaans
Inmerc (2006)
#396
7*
Gebonden 9789066117549
Flaptekst: In de tweedelige uitgave De smaak van Frankrijk neemt fotograaf en auteur Erik Spaans de lezer mee naar de belangrijkste culinaire regio’s van Frankrijk en trakteert hem daar op authentieke regionale specialiteiten. Champagne, Elzas, Bourgogne, Rhône, Jura, Provence, Savoie, Corsica, Languedoc & Roussillon, Zuid-West Frankrijk, Bordeaux, Loire en ten slotte Cognac: proef en bewonder! Professionaliteit en creativiteit in tekst en beeld, op het bord en in het glas, voeren de boventoon.

In deel 1, De regionale keuken van Frankrijk, geeft Erik Spaans duidelijke uitleg over heerlijke gerechten van 13 verschillende Franse topchefs, die al sinds mensenheugenis in de betreffende streek worden gemaakt: voor-, hoofd en nagerechten en natuurlijk het o zo Franse kaasplateau. Uiteraard kan de lezer ook zelf aan de slag met de bijbehorende recepten. Alle gerechten zijn voorzien van deskundig wijnadvies door de beste sommeliers. Bovendien wordt door het hele boek heen voor nadere uitleg verwezen naar deel 2, De regionale wijnen van Frankrijk, waarin de streken, de smaken, de druiven en alles wat men rondom wijn kan beleven, wordt uitgelegd. Al met al een unieke combinatie van eten, drinken, geschiedenis en cultuur.

Erik Spaans is fotograaf, wijnschrijver en eigenaar van de bedrijven Les-Belles-Images en wine-foodpictures.com, twee beeldarchieven die zich voornamelijk richten op alle facetten van wijngebieden, de wijn en het regionale voedsel. Naast de honderden publicaties in binnen- en buitenlandse tijdschriften is De smaak van Frankrijk zijn eerste complete uitgave over een land en haar regionale gastronomie.

Recensie: In dit boek nemen dertien Franse topchefs de lezer mee naar evenveel Franse wijnstreken op een gastronomische reis door het land. Zij laten het beste uit hun eigen streek proeven in steeds weer complete diners, dus voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en kaasplateau. De recepten zijn gebaseerd op de maaltijden die door bevolking van die streek sinds mensenheugenis worden gemaakt, maar elk restaurant heeft daarin zijn eigen stijl. De sommeliers van die restaurants geven bij de gerechten een wijnsuggestie, waarbij men voor de achtergrondinformatie verwijst naar deel 2. Elke streek wordt bij de lezer ingeleid, waarna de gerechten met schitterende foto's volgen. De recepten zijn goed beschreven en te bereiden, maar men moet wel kunnen koken, dus het is minder geschikt voor beginners. Het boek is prettig geschreven en is ook als leesboek een leuk cadeau. Samen met het wijnboek is dit boek zeer de moeite waard.

De genoemde prijs is voor deel 1 en 2 in een foedraal.

Extra's Foedraal
Serie De smaak van Frankrijk