De regionale wijnen van Frankrijk
Erik Spaans
Inmerc (2006)
#397
7*
Gebonden 9789066117549
Flaptekst: In de tweedelige uitgave De smaak van Frankrijk neemt fotograaf en auteur Erik Spaans de lezer mee naar de belangrijkste culinaire regio’s van Frankrijk en trakteert hem daar op authentieke regionale specialiteiten. Champagne, Elzas, Bourgogne, Rhône, Jura, Provence, Savoie, Corsica, Languedoc & Roussillon, Zuid-West Frankrijk, Bordeaux, Loire en ten slotte Cognac: proef en bewonder! Professionaliteit en creativiteit in tekst en beeld, op het bord en in het glas, voeren de boventoon.

In deel 1, De regionale keuken van Frankrijk, geeft Erik Spaans duidelijke uitleg over heerlijke gerechten van 13 verschillende Franse topchefs, die al sinds mensenheugenis in de betreffende streek worden gemaakt: voor-, hoofd en nagerechten en natuurlijk het o zo Franse kaasplateau. Uiteraard kan de lezer ook zelf aan de slag met de bijbehorende recepten. Alle gerechten zijn voorzien van deskundig wijnadvies door de beste sommeliers. Bovendien wordt door het hele boek heen voor nadere uitleg verwezen naar deel 2, De regionale wijnen van Frankrijk, waarin de streken, de smaken, de druiven en alles wat men rondom wijn kan beleven, wordt uitgelegd. Al met al een unieke combinatie van eten, drinken, geschiedenis en cultuur.

Erik Spaans is fotograaf, wijnschrijver en eigenaar van de bedrijven Les-Belles-Images en wine-foodpictures.com, twee beeldarchieven die zich voornamelijk richten op alle facetten van wijngebieden, de wijn en het regionale voedsel. Naast de honderden publicaties in binnen- en buitenlandse tijdschriften is De smaak van Frankrijk zijn eerste complete uitgave over een land en haar regionale gastronomie.

Recensie: Dit is deel 2 van het boek De keuken van Frankrijk. Bij de wijnsuggesties in deel 1 verwijzen de sommeliers naar dit deel, waarin de wijnen en de wijnstreken nader worden toegelicht.

De genoemde prijs is voor deel 1 en 2 in een foedraal.

Ontwerper/Vormgever Impulsar, Uitgeest