Fresh - Kook en proef de smaak van de seizoenen
Annabel Langbein
Kosmos Uitgevers (2007)
#405
10*
Paperback met flappen 9789021508047
Flaptekst: Wat is er lekkerder dan te kunnen eten wat de natuur je brengt! Annabel Langbein laat in Fresh per seizoen zien wat de toppers van het moment zijn. Ze switcht van de zomeraardbei naar de lenteasperge, van de herfstpeer naar de winterkool. Slechts the happy few hebben de luxe, de tijd en ruimte om hun eigen groente te telen, maar we kunnen toch genieten van de producten van het seizoen door goed te kijken en te kiezen bij groenteman en supermarkt. In dit mooie boek gebruikt Annabel haar eigen tuin als bron voor culinaire inspiratie. Met het grote aanbod aan seizoensoogst heeft ze een reeks gerechten en menu’s voor elk jaargetijde samengesteld. Deze ‘verse’ benadering in combinatie met Annabel Langbeins verfrissende en innovatieve manier van koken resulteren in een fris en bruikbaar kookboek.
Annabel Langbein, schrijfster en kok, heeft reeds vele kookboeken op haar naam staan. Zij verkreeg internationale vermaardheid door haar nuchtere aanpak van koken, die zowel praktisch als inspirerend is. Inmiddels zijn haar boeken in negen talen vertaald. De kookstijl van Annabel is fris en licht, waarbij ze zoveel mogelijk werkt met seizoensgebonden ingrediënten en biologische producten. Ze voert actief campagne tegen genetische manipulatie in de voedselketen. Annabel woont met haar man en twee kinderen in Auckland, Nieuw-Zeeland.

Recensie: Dit kookboek is een reis door de oogst van de seizoenen. Er staan elegante recepten in die goed te bereiden zijn. Annabel geeft ook haar ideeën prijs over duurzaam leven en consumeren. Zij geeft handige tips over groenten en vruchten, inclusief de teelt, verwerking en voedingswaarde. Jammer dat dit boek een softcover heeft, maar de inhoud ziet er schitterend uit. Het is een bijzonder, sfeervol en gezellig kookboek, waar je vrolijk en blij van wordt.

Vertaler Tine van den Berg
Fotografie Aaron McLean
Aantal pagina's 240