Europees Culinair Erfgoed - Reis langs het smakelijkste erfgoed van het continent
Sarah Mollink
Unieboek | Spectrum (2007)
#437
7*
Hardcover 9789027456397
Flaptekst: n 1992 is de Europese verordening in het leven geroepen voor het behoud van gastronomisch culinair erfgoed. Er staan ongeveer 740 producten genoteerd op deze lijst, het smakelijkste erfgoed van het continent. Journalist Sarah Mollink ging op zoek naar de verhalen achter deze producten. Waar zijn ze te koop? Waarom is niet alle brie beschermd? En is de notering van de Opperdoezer Ronde wel hemaal in de haak? Met beschrijvingen van Kritiko Paximadi tot Oscypek is dit boek een bonte verzameling van smakelijke gerechten en hun bijzondere verhalen, vanuit alle hoeken van Europa. Sarah Mollink verdiepte zich als journalist in de lijst van de door de EU beschermde streekproducten. Het resultaat van haar speur- en proefwerk, waarvan zij bijna drie jaar lang wekelijks verslag heeft gedaan, is verzameld in deze uitgave.

Recensie: Dit boekje is een verzameling beschrijvingen van beschermde streekproducten in de Europese Unie. De auteur ging op zoek naar de verhalen achter de producten. Beschermde streekproducten in Nederland zijn onder andere Boerenkaas, het Haagse Hopje, de Opperdoezer Ronde. In Frankrijk zijn dat bijvoorbeeld Pruneaux d'Agne, Valençay, Poulet Jaune des Landes. en in Italië de Gorgonzola, Parmigiano Reggiano, Riviera Ligure en andere. Kortom dit prachtige boekje is een verzameling van smakelijke producten en hun bijzondere verhalen. Ik vraag mij af of hier wel een corrector naar heeft gekeken, zo noemt men "Portugal" in de index "Portuga" en de foto van Kriek Belle-Vue staat ook bij Griekenland en Tsjechië.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Europees Culinair Erfgoed

Ontwerper/Vormgever Paul Pollmann
Fotografie Wiebe Kiestra