Georgisch Tafelen
Simone Moerman; Ramaz Kalmakhelidze
Uitgeverij Pereboom (2007)
#438
7*
Paperback 9789077455708
Flaptekst: Georgië is ongeveer zo groot als Ierland. Het heeft palmen langs de stranden van de Zwarte Zee en besneeuwde bergtoppen nog geen honderd kilometer verderop. Er zijn theeplantages, maar ook uitgestrekte oerbossen met beren en wolven. Het land heeft een rijke culinaire traditie, waarin het ceremonieel aan tafel minstens zo belangrijk is als het eten en drinken zelf. Georgisch tafelen is een introductie in de cultuur en keuken van Georgië. het bevat een uitgebreide beschrijving van land en volk en met name van tafeltradities van Georgiërs. Daarbij bevat het 74 recepten die samen een volledig inzicht bieden in de Georgische keuken.

'Een centrale plaats in de tafeltradities wordt ingenomen door het uitbrengen van toosts. Dit is op zich niets ongewoons, maar de Georgiërs hebben het tot een ware kunst verheven. Het uitspreken van een toost is een serieuze aangelegenheid met een diepere betekenis. Het halflachend roepen van 'proost', om vervolgens snel een slok wijn te nemen is aan een Georgische tafel absoluut ongepast. De toosts duren erg lang en worden daardoor een onderdeel van de gesprekken aan tafel. Men probeert in een toost een zo goed en origineel mogelijk verhaal op te bouwen, waardoor gasten zich welkom voelen en een gezellige positieve sfeer ontstaat.'

Recensie: Het boek begint met de geschiedenis van Georgië. Het land heeft een rijke culinaire traditie waarin het ceremonieel aan tafel minstens zo belangrijk is als het eten en het drinken zelf. Georgisch tafelen moet zijn als een Georgische dansvoorstelling: krachtig, trots en oogverblindend mooi. Vanuit dat gevoel tracteren Georgiërs hun gasten. De 74 recepten in dit boek zijn goed te bereiden. Dit maakt het tot een zeer waardevolle aanwinst, een bijzonder boek met mooie recepten.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Georgisch Tafelen

(Eind)redactie Henk Pel
Ontwerper/Vormgever Karelse & den Besten