De goede wijnen van de zuidelijke Rhônevallei
Etienne Van Steenberghe
Globe (2008)
#474
8*
Gebonden met stofomslag 9789054668626
Flaptekst: Etienne Van Steenberghe serveert in primeur de beste wijnen uit de zuidelijke Rhône, waarbij de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding primeert: eerlijk en heerlijk zijn er synoniemen. Bovendien levert hij een schat aan praktische informatie over interessante bezienswaardigheden, gezellige restaurants, leuke hotelletjes, originele manifestaties en typische streekproducten. Kortom, een must voor elke wijnliefhebber.

Recensie: Dit is het twaalfde wijnboek van Van Steenberghe en hij beschrijft hierin de stijgende sterren aan het Franse wijnfirmament en met name die uit het zuidelijke Rhônegebied. Hij ontdekte daar een nieuwe dynamiek bij - vooral - gedreven jong wijnbouwers. Zij maakten in de twintigste eeuw veel ellende mee, maar elke crisisperiode was meteen het begin van een nieuwe vooruitgang. De wijnproducenten namen daar zelf het heft in handen om kwaliteitsverbetering door te voeren. De auteur gaat in dit boek nader in op de wijnwetgeving en hij geeft tips over te bezoeken wijndomeinen door de interessante wijnbouwers in het boek te noemen. De productiemethoden van de natuurvriendelijke wijnbouw worden beschreven. Etiënne bezoekt graag jonge wijnbouwers en hij beschrijft hun aanpak. Hij portretteert de wijnbouwers in hun biotoop en hij proeft voor. Centraal staat bij hem de prijs-kwaliteitsverhouding. Dit boek bevat veel adressen met heerlijke plaatsen waar men onderweg - met het glas in de hand - de proef op de som kan nemen. Hij beschrijft in het boek de leuke hotelletjes en de betere restaurants, maar in de zijlijn heeft hij ook oog voor de schitterende landschappen, de toeristische bezienwswaardigheden en hij beschrijft de markante histotische verhalen van deze zonnige Franse regio.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. De Goede Wijnen Van De Zuidelijke Rhonevallei

(Eind)redactie Piet de Moor
Ontwerper/Vormgever Karakters Gent
NUR code 440, 500
Aantal pagina's 248
Hoogte x Breedte 230 x 235  mm
Gelezen? Ja (22-7-2008)
Winkelprijs bij verschijnen € 29.90
Dit boek is een GROTE AANRADER voor elke liefhebber van de goede dingen des levens en voor wie in de zuidelijke Rhône wijnbouwers wil bezoeken en die daar nog op zoek is naar schilderachtige dorpjes die nog niet door het massatoerisme zijn platgewalst.

Even vooraf 7
Wijnweetjes 9
Nieuwe dynamiek 9