Piri piri & sardientjes - De smaak van Portugal
Tessa Kiros
Terra (2008)
#477
8*
Gebonden met stofomslag 9789058978813
Flaptekst: Een prachtig en heerlijk nieuw kookboek over de smaak van Portugal. Volgens Tessa Kiros is niets zo kenmerkend voor een land als het eten. Wanneer ze haar gezin meeneemt naar Portugal, raakt ze in de ban van de sereniteit van dit oude Europese land en door de traditionele leefwijze van zijn bewoners. Portugal heeft alles waar ze van houdt - markten, de zee, de schitterende oude pousadas - maar alleen al voor de pasteis de nata zou ze erheen gegaan zijn.. In Piri piri & sardientjes tovert Tessa een borduurwerk tevoorschijn van recepten met laurierblaadjes, bacalhau en piri piri. Net als de voorgaande titels van haar hand, een opvallend mooie vormgeving en fraaie uitvoering. Volgens Tessa Kiros is niets zo kenmerkend voor een land als het eten. Het vormt een deel van een grote lappendeken samen met de mensen, de cultuur, de taal en de muziek van het land. Wanneer ze haar gezin meeneemt naar Portugal, raakt ze in de ban van de sereniteit van dit oude Europese land en door traditionele leefwijze van zijn bewoners. Portugal heeft alles waar ze van houdt - markten, de zee, de schitterende oude pousadas - maar alleen al voor de pastéis de nata zou ze erheen gegaan zijn. In Piri piri & sardientjes tovert Tessa een borduurwerk van recepten met laurierblaadjes, bacalhau en piri piri.

Recensie: Dit is weer een schitterend kookboek van Tessa Kiros. Zij verzamelde recepten tijdens een reis door Portugal, de recepten staan uitvoerig en gezellig beschreven en ze zijn goed te bereiden. In dit boek staat schitterende fotografie. De Portugese keuken werkt veel met laurierblaadjes, grof zout, gezouten kabeljauw, en piri piri (een hete chilipeper). Verder komt men in het boek allerlei interessante combinaties tegen, bijvoorbeeld kaneel en kruidnagel, flinke hoeveelheden koriander, pepertjes, koffie met steak en naatuurlijk piri piri. Het boek kreeg een luxe uitvoering met leelint en een mooie staal-stempeldruk van de omslag en een zeer verzorgde inhoud..

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Piri Piri & Sardientjes

(Eind)redactie Barbara Luijken
Vertaler Maarten Schellekens