Truffels - 's Werelds zwarte goud
Annemie Dedulle; Toni De Coninck
Lannoo (2008)
#497
8*
Gebonden met stofomslag 9789020978995
Flaptekst: Luxueus boek over een hemels aards genot. Truffelimporteur Annemie Dedulle en culinair auteur Toni De Coninck leggen de diepste geheimen van de truffel bloot. Welke soorten truffels zijn er? Wat zijn de voornaamste truffelgebieden in Europa? Waarop dien je te letten bij de aankoop van truffels en hoe bewaar je ze het best? Met unieke beelden van de truffeljacht in Italië en Hongarije. Gerenommeerde sterrenchefs als Peter Goossens (Hof van Cleve), Sergio Herman (Oud Sluis) en Hans Stefan Steinheuer (Steinheuers Restaurant) bereiden elk vier toprecepten. Een luxueus uitgegeven boek met een superieure afwerking.
Wie Annemie Dedulle zegt, zegt truffel. Deze Vlaamse lekkerbek heeft zich namelijk gespecialiseerd in het meest exquise zwarte goud dat er in de wereld te vinden is: de truffel. Zij is geen chef of truffelboer, maar slaagt er in de truffel een plaats te geven op de tafels van de beste restaurants. In dit boek beschrijft zij samen met Toni De Coninck, hoofdredacteur van UIT-Magazine, waarop je moet letten bij de aankoop van truffels. Zij hebben het uiteraard ook over de oorsprong van de knol, over de truffeljacht en over de verschillende soorten truffels. Er bestaan zoveel verschillende soorten truffels dat het soms moeilijk wordt door de bomen het bos te zien! En natuurlijk is het ook niet allemaal rozengeur en maneschijn in de wereld van de 'gouden fungus'. Dit boek is naast een ode aan de truffel ook een lofbetuiging aan de natuur. Er zijn immers weinig producten die zo onderhevig zijn aan de grillen van de natuur. Toen men de chef van een Italiaans restaurant in Londen vroeg hoe hij de geur van truffels zou omschrijven, antwoordde hij 'old socks and sex'. Met omschrijvingen als terroir, aards en muskus kom je wellicht ook in de buurt. Truffels zijn intens en expressief. Ze zijn een passie, een passie die de auteurs samen met foodfotograaf Kris Vlegels in dit boek graag willen delen.

Recensie: Annemie Dedulle schrijft in dit boek ondermeer over de oorsprong van de truffel, de truffeljacht, de seizoenen die we met truffels moeten respecteren, het gebruik van truffels in de keuken, de meer dan 200 soorten truffels die er zijn. Zij wil met dit boek haar passie voor de truffel delen met geïnteresseerde lezers. Het boek wordt gecomplementeerd met de top-recepten van drie internationale sterrenchefs, die door zeer ervaren koks bereidt kunnen worden. De recepten van Annemie zijn makkelijk te bereiden. Dit grote boek met schitterende fotografie is ook zeer begerenswaardig als kijk- en leesboek.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Truffels

Ontwerper/Vormgever beeldinZicht
Voorwoordschrijver Antonio Carluccio