Annemie Van de Sompel; Luc Van Gaal
Standaard (2008)
#534
7*
Koken, Wetenschap
Paperback 9789034192752
Flaptekst: Overgewicht is een alsmaar groter wordend probleem voor onze gezondheid. Om overgewicht te voorkomen of te bestrijden moeten we ons eet- en leefpatroon wijzigen. Daarvoor is er nood aan goede en wetenschappelijk juiste informatie. Zie wat je eet biedt die informatie. Dit boek is niet het zoveelste dieetboek op de markt. Het is een rijk geïllustreerde bron van praktische informatie over broodmaaltijden, warme maaltijden, tussendoortjes en dranken die thuishoren in een realistisch voedingspatroon. De auteurs geven tips om je calorie-inname aan te passen zonder honger te lijden. Het is niet de bedoeling om bepaalde voedingsmiddelen of gerechten te verbieden, maar wel om bewuster en gevarieerder te eten. Het vernieuwende van dit boek is dat er naast een uitgebreide voedingsanalyse telkens een gezond alternatief in beeld gebracht en uitvoerig besproken wordt. Zo is in één oogopslag duidelijk dat gezond eten niet saai, eentonig of beperkend hoeft te zijn. Zie wat je eet richt zich tot iedereen die met gezondheid bezig is, zowel professioneel als persoonlijk. De informatie kan gebruikt worden als gewichtsvermindering nodig is, maar ze geeft eveneens aan hoe overgewicht voorkomen kan worden. Kijk en … ontdek waar in je eetpatroon de addertjes onder het gras zitten! Annemie Van de Sompel is klinisch diëtiste en werkt al 20 jaar in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Haar interesse gaat vooral uit naar voedingsproblemen in verband met pediatrie, obesitas en diabetes. Ze is tevens verbonden als researchdiëtiste aan de afdeling Diabetologie, Metabole Ziekten en Nutritiepathologie en van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. Ze is lid van de dieetadviesraden van verschillende patiëntenverenigingen. Professor doctor Luc F. Van Gaal studeerde geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen. Hij behaalde een erkenning als geneesheer-specialist Interne Geneeskunde en daarna ook Endocrinologie-Diabetologie (metabolisme). Nadien werd hij verantwoordelijk voor de Metabole Eenheid, een afdeling van de dienst Diabetologie, Metabole Ziekten en Nutritiepathologie. In 1992 werd hij professor in de geneeskunde aan de UA en in 2001 werd hij diensthoofd van de afdeling Diabetologie, Metabole Ziekten en Nutritiepathologie van het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen. Zijn interesse gaat voornamelijk uit naar obesitas, diabetes en lipidenmetabolisme. Hij is auteur of coauteur van heel wat artikels in nationale en internationale tijdschriften.

Recensie: Dit boekje is een goed alternatief voor elk dieetboek, omdat het op wetenschappelijk wijze onze voedingsmiddelen bekijkt. In dit boekje staan geen recepten maar praktische tips om je bewust te maken van wat je eet. Kijken en nadenken over wat je eet is waar het in dit informatieve boek om gaat. het is zeer prettig geschreven en beslist niet saai. Het is een goede gids om op de calorieën te letten. De vergelijkingen zijn nuttig en makkelijk uitvoerbaar, zoals 1 reep chocolade is gelijk aan 4,5 appelen. 3 speculaasjes is ongeveer 2 appelen, 1 glas wijn is het equivalent van 1,5 snede brood.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Zie Wat Je Eet

Ontwerper/Vormgever Beter ontwerpen
Fotografie Frederik Hamelynck-Perez