Erik Verdonck
Standaard (2008)
#535
7*
Bieren, Koken
Paperback met flappen 9789002231773
Flaptekst: Al 175 jaar lang zorgt Brouwerij De Koninck ervoor dat de bierliefhebbers uit Antwerpen en verre omstreken geen dorst hoeven te lijden. Om dit feestelijke jaar extra luister bij te zetten ontwikkelde de brouwerij een nieuw bier, Gusto 1833, en bij een jubileum hoort natuurlijk ook een boek. In Con gusto vertellen twaalf topchefs uit de provincie Antwerpen honderduit over Antwerpen, bier, eten, koken, hun restaurant, hun gasten... Sommige zijn rasechte Antwerpenaars, andere zijn door omstandigheden in het Antwerpse verzeild geraakt. Sommige van de chefs experimenteren graag met de nieuwe technieken van de moleculaire keuken, andere creëren liever gerechten met streekgebonden producten waarin de authentieke smaak maximaal tot zijn recht komt. Maar uit alle interviews blijkt één constante: allemaal zijn ze extreem gepassioneerd door hun vak. En wat kun je een chef-kok beter laten doen dan receptuur laten ontwikkelen. Exclusief voor het boek creëerden de chefs elk drie gerechten met De Koninck-bier, smaakvol in beeld gebracht door Frank Croes. Stuk voor stuk gerechten die zonder uitzondering op de menukaart van een toprestaurant kunnen prijken en die alle smaakpapillen aan het werk zetten.

Recensie: Dit is een prachtig, sfeervol kijk- en kookboek. Het beschrijft de verhalen van twaalf topchefs met 34 meesterwerken. De topchefs zijn van mening dat bier een plaats verdient in een gastronomische context. In dit feestelijke boek staan dus mooie creaties met bier. De recepten zijn te bereiden, maar men moet wel zeer goed kunnen koken. Het is ook een waardevol en bijzonder kookboek voor de verzamelaar.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Con Gusto

Ontwerper/Vormgever Aksent / Dominic Van Heupen
Fotografie Frank Croes