De smaak van mijn herinnering - Een boek vol familierecepten
Tessa Kiros
Terra (2005)
#540
7*
Gebonden met stofomslag 9789058973061
Flaptekst: Een bijzonder boek van een bijzondere vrouw. Familiefoto's en prachtige persoonlijke verhalen maken van dit boek veel meer dan alleen een kookboek. Met heerlijke recepten uit onder andere de Finse, Cypriotische, Zuid-Afrikaanse en Italiaanse keuken. In een onweerstaanbare uitvoering met luxe stofomslag en leeslint. Tessa Kiros heeft een Finse moeder en een Grieks-Cypriotische vader en is in Londen geboren. Het gezin verhuisde naar Zuid-Afrika toen ze vier jaar was en op achttienjarige leeftijd ging Tessa reizen. Ze leerde alles wat ze te weten kon komen over culturen en tradities over de hele wereld en andere leef- en eetgewoonten. Tessa heeft in The Groucho Club in Londen gekookt en in Sydney, Athene en Mexico. Tijdens een reis door Italië ontmoette ze haar echtgenoot, en nu woont ze in Toscane. Haar succesvolle eerste boek Twaalf (eveneens verschenen bij Uitgeverij Terra) is een ode aan de prachtige gerechten uit die streek. De smaak van mijn herinnering is Tessa's tweede boek. 'Gravad lax, aardbeientaart, de speciale gebakken aardappelen van mijn grootvader, rijstpudding, stroganov, de geur van rozenblaadjes en jasmijn in de warme zomeravond... Deze herinneringen aan een leven in vele landen en aan een familie die dol is op vele keukens, draag ik altijd met me mee. De in dit boek verzamelde recepten, die ik gekregen heb van vele vrienden en familieleden, heb ik altijd van het ene land naar het andere meegenomen. Het zijn mijn lievelingsrecepten.' Tessa Kiros heeft een Finse moeder en een Grieks-Cypriotische vader en is in Londen geboren. Toen ze vier jaar was, verhuisde het gezin naar Zuid-Afrika en op achttienjarige leeftijd ging Tessa zelf reizen. Ze leerde alles wat ze te weten kon komen over culturen en tradities over de hele wereld. Tessa heeft in The Groucho Club in Londen gekookt en in Sydney, Athene en Mexico. Tijdens een reis door Italië ontmoette ze haar echtgenoot. Samen met hun twee dochters wonen ze tegenwoordig in Toscane. Ze maakt in haar kookboeken een culinaire reis door de meest uiteenlopende keukens en tijden. Een zeer persoonlijke en unieke aanpak die haar een grote schare trouwe fans heeft bezorgd.

Recensie: Dit kookboek kwam voor het eerst uit in 2005 en in het voorjaar van 2009 wordt het opnieuw uitgegeven. Het is een prachtig dik boek met leeslint. Tessa Kiros beschrijft hierin haar familierecepten van over de hele wereld, dat maakt het zeer gevarieerd. De heerlijk recepten zijn goed te bereiden, omdat ze prettig zijn geschreven. Het is een gezellig, sfeervol kookboek met schitterende foto's. Elk recept begint met een klein verhaaltjes, dat maakt het ook als kijk- en leesboek zeer de moeite waard. Het is een waardevol en uniek kookboek.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. De smaak van mijn herinnering

Vertaler Erica van Rijsewijk; Inge Vlaspolder
Fotografie Manos Chatzikonstantis