Paul Gayler's sauzenboek - 300 recepten van een topchef
Paul Gayler
#544
5*
Paperback met flappen 9789059562813
Flaptekst: Sauzen kunnen zelfs ervaren koks vrees aanjagen. Paul Gayler, met zijn passie voor echt originele gerechten leidt de lezer rustig door het mogelijke mijnenveld. Paul is bekend om de fantastische smaken die hij uit de hele wereld verzamelt en waarmee hij verleidelijke, goed maakbare recepten creeëert; zoals de ruim 300 sauzen in dit nieuwe boek, die op een toegankelijke manier worden beschreven en zonder veel moeite te maken zijn. Hij begint met de Franse klassiekers zoals mayonaise, sauce hollandaise en veloutésaus gepresenteerd, met suggesties voor overheerlijke en originele varianten, die het water in de mond doen lopen, zoals het toevoegen van ansjovis, truffel of kaviaar, waarmee hij zowel beginnende als avontuurlijk koks zal inspireren. Daarna richt hij zijn blik op de rest van de wereld en introduceert hij vandaar gerechten, van pesto tot Thaise ketchup en creoolse salsa, die hij de moeite waard acht om in dit boek op te nemen. Hoewel hij de traditionele recepten beschrijft, raadt hij ons aan om deze iets te veranderen door bijvoorbeeld in cumberlandsaus blauwe in plaats van rode bessen te gebruiken of in chimichurri mnt in plaats van peterselie. Ook voor de zoetekauw is er volop keuze: een verfijnde crème anglaise met vanille, heerlijke vruchtencoulis en chocolade om je vingers bij af te likken. Paul helpt ons de structuur van een saus te begrijpen en leert ons hoe een velouté een auroresaus kan worden door sipelweg tomatenpuree toe te voegen, of dat er door kaas door een bechamel te roeren een mornaysaus ontstaat. Er worden heerlijke suggesties gegeven om de sauzen te serveren en in Pauls bekende PG-tips is informatie te vinden over hoe je schiften kunt voorkomen en hoe je sauzen die te dik of te dun zijn kunt opknappen. Paul Gayler’s Sauzenboek zorgt ervoor dat niemand ooit nog naar een potje van de supermarkt hoeft te grijpen! Paul Gayler is chef-kok in The Lanesborough, een van de meest gerenommeerde hotels ter wereld. Hij heeft ook in enkele andere toonaangevende restaurants in Londense restaurants gewerkt, waaronder The Dorchester en Inigo Jones. Paul verscheen in Saturday Kitchen op de BBC en zat in de jury voor ITV’s Chef of the Year. Bij Fontaine Uitgevers verschenen eerder van zijn hand Vegetarisch in stijl, Hot, hot, hot en Kleine hapjes, grote smaken.

Recensie: Met dit boek is het zeer makkelijk om zelf sauzen te maken, in plaats van kant-en-klare sauzen te kopen. Het is een zeer gevarieerd sauzenboek, met recepten uit de hele wereld, die allemaal makkelijk zijn te bereiden, een saus maken uit dit boek is een fluitje van een cent. Van mayonaise tot zoete sauzen is alles in dit boek te vinden. Een saus maakt een gerecht af en het is een mooie begeleiding van een gerecht. Bovendien aan de saus herkent men de kwaliteit van de kok, die van elk gerecht een culinair wonder maakt.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Sauzenboek

Ontwerper/Vormgever Studio Jan de Boer, Amsterdam
Fotografie Richard Jung