Whisky & Jazz
Hans Offringa
Unieboek (2009)
#559
7*
Gebonden met stofomslag 9789047505549
Flaptekst: Je zult vreemd opkijken als de ober aan je vraagt: welke muziek wilt u bij deze whisky horen? Whisky & Jazz geeft het antwoord. Tien excellente single malts krijgen een heel nieuwe dimensie wanneer zij gematcht worden met tien legendarische jazzmuzikanten.

Lees over de levensloop van onder meer Charlie Parker, Miles Davis en Stan Getz. Maar ook de geschiedenis van distilleerderijen als Bowmore, Glenrothes en Jura komen uitgebreid aan bod. The Institute of Jazz Studies leverde unieke foto's van jazzlegendes en kunstenaar Gijs Dragt maakte prachtige foto's van de gedistilleerderijen. Deze historische context geeft een extra dimensie aan Whisky & Jazz. Daarmee spreekt het zowel liefhebbers van whisky als die van de geschiedenis en (jazz) muziek aan.

Recensie: In dit boek lees je dat jazz en whisky overeenkomsten hebben. De wijze waarop iedere single cask versie een nieuwe interpretatie van het distilleerderijkarakter toont is dezelfde als die waarmee een jazzmusicus zijn of haar interpretatie van een 'standard' ten gehore brengt. Om beide te waarderen moet je tegelijkertijd contemplatief en alert zijn, ontspannen maar oplettend, openstaand voor nieuwe mogelijkheden. Offringa beschrijft verder welke whisky bij welke jazzmuzikant en diens muziek past. Hij geeft de biografie van een aantal musici en de biografie van een aantal distillers en dat alles omlijst met prachtige foto's. Kortom een geheel andere benadering van whisky met veel leuke wetenswaardigheden en anekdotes.

Dit boek is online te koop bij een online boekhandel. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Whisky & Jazz

Ontwerper/Vormgever Gijs Dragt
Fotografie Gijs Dragt; Tad Hershorn; Lee Tanner; Ben Williams