Lotje Deelman
Terra (2009)
#575
7*
Gebonden 9789058979940
Flaptekst: Foodwriter Lotje Deelman schreef jarenlang voor haar vaders verjaardag supersimpele, geraffineerde recepten om hem te leren koken. En met succes: haar vader, een professor die nog geen ei kon bakken maar dol is op lekker eten, heeft dankzij haar Tough Cookie-recepten zijn entree én doorbraak in de keuken gemaakt. Hij kookt nu bijna dagelijks.
Er zijn een heleboel mannen die graag uit eten gaan, de meeste kant-en-klaar maaltijden niet lekker genoeg vinden, maar gewoon (nog) niet kunnen koken. De recepten in dit boek zijn stuk voor stuk eenvoudig te maken, altijd verfijnd en eigenlijk geschikt voor iederéén die van lekker eten houdt.
De foto's in Tough Cookie zijn beelden van mannen, mannenwerelden en mannensferen overal ter wereld, gemaakt door fotograaf Thomas Pelgrom. Thomas en Lotje leerde elkaar kennen in een vliegtuig op weg naar Nieuw-Zeeland om een reisreportage te maken. Sindsdien zijn zij onafscheidelijk, en altijd en overal op zoek naar mooie verhalen, avontuur en romantiek. Tough Cookie is hun tweede boek, opgedragen aan hun vaders.

Recensie: Dit is een stoer kookboek voor echte mannen. En het is ook luxe uitgevoerd met een leeslint en zilver op snee. De bijzondere gerechten zijn supereenvoudig en in korte tijd te bereiden, zelfs door iemand die nog nooit een voet in de keuken heeft gezet. Met de prachtige sfeerfoto's is dit een echt mannenboek. Het oude-schrijfmachine-lettertype geeft sfeer aan dit boek met zijn stoere uiterlijk.

Ontwerper/Vormgever House of Origin, Eindhoven
Fotografie Thomas Pelgrom
Foodstyling Lotje Deelman