Vivre ! - Nederlandse wijnboeren in Frankrijk
Ger Bouten
De Boekenmakers (2010)
#687
7*
Paperback 9789077740729
Flaptekst: Nederlandse wijnboeren in Frankrijk, daar zijn er nogal wat van. Vakmensen, ondernemers, fijnproevers en avonturiers met allemaal dezelfde passie: wijn. Met toeristische tips, slaapadressen en plaatselijke restaurants. De mensen in dit boek begonnen een nieuw leven en zijn eigenaar van een wijndomein in Frankrijk. Sommigen al dertig jaar, anderen sinds een jaar of tien en enkelen pas sinds kort. In meer dan veertig portretten wordt duidelijk wat hen drijft en of zij vonden wat ze zochten. Een boek vol inspiratie! Ger Bouten (1947) is journalist. Hij werkte tot zijn prepensioen als redacteur, laatstelijk bij Dagblad De Limburger. Bovendien is hij sinds vele jaren een groot wijnliefhebber.

Recensie door John BIndels: In Frankrijk zitten nogal wat ‘allochtone’ wijnboeren. Van oudsher veel Britten en Belgen. Maar de laatste jaren ook zo’n veertigtal Nederlanders. Mensen die eerder top-banen hadden, in de handel zaten of het avontuur zochten. Ze hebben in ieder geval hun passie voor wijn gemeen en doen in het leveren van kwaliteit nauwelijks onder voor hun Franse collega’s. Hoe het hun in Gallië zoal vergaat, heeft de Nederlandse oud-journalist Ger Bouten opgetekend in het boek ‘Vivre, Nederlandse wijnboeren in Frankrijk’. Het zoveelste wijnboek over wijn-immigranten, dacht ik. Maar al bladeren in het boek, bleef ik geboeid lezen. Voor menige Nederlandse wijnliefhebber die niet zo vertrouwd is met de Franse taal en cultuur lijkt het me nuttig een groot aantal Nederlandse wijngoederen beschreven te vinden bewaar je in alle gewenste prijsklassen je wijnen kunt aanschaffen voor de vakantie of voor thuis. Je kunt er een dagtocht voor uitzetten, compleet met proeverij, lunch of diner en logies . Voor de maaltijden en overnachtingen geef Gert Bouten een reeks adressen, zodat je niet in allerlei gidsen hoeft te zoeken.
Bouten is geen uitgesproken verteller. Hij schrijft meer in de verslag-stijl. Veel feiten en details over de loopbanen van de vignerons, hun eerste schreden in de wijngaard en de hoogte- en dieptepunten in de wijnproductie. Bouten heeft er niet naar gestreefd een boek voor wijnprofessionals te schrijven. Zijn vakinformatie blijft hier en daar aan de oppervlakkige kant. Zoals op de pagina’s waar hij met enkele woorden het classificatiesyteem van 1855 uiteen zet, zonder het woord ‘cru’ en het systeem daarachter te verklaren en zonder de Franse top-wijnchâteaux te noemen. Mij lijkt dat basis-informatie.
Eindredacties zijn niet meer wat ze geweest zijn. Daarom bevat ook dit boek een aantal slordigheden die bij zorgvuldig nakijken hadden kunnen worden vermeden. Waarom het woord château nu eens met en dan weer zonder ‘dakje’. En je neemt ook geen initiatief VAN maar VOOR iets. Storend zijn ook zaken als herhaald gebruik van hetzelfde woord. Zoals op die pagina waar we in twee passages driemaal de term ‘alvorens’ tegenkomen. Niettemin: een informatief en lezenswaardig boek.

Dit boek is online te koop bij Bol.com. Klik op de link om naar de pagina te gaan Vivre !

Hoogte x Breedte 220 x 220  mm
Gelezen? Ja (17-2-2011)