Jef van den Steen
Lannoo (2011)
#733
8*
Bier
Gebonden 9789020998740
Flaptekst: Waar liggen de wortels van twee befaamde Belgische bierklassiekers, namelijk Geuze en Kriek? Welke straffe verhalen gaan schuil achter dit eerlijke, arbeidsintensieve product? In Geuze en Kriek, het geheim van de Lambik ontrafelt Jef Van den Steen de verschillende fases in het productieproces van de bieren en vertelt hij honderduit over het ontstaan en de ontwikkeling van diverse bierbrouwerijen. Het eerste deel is een prestigieuze reeks over Belgische bieren.

Recensie: In dit eerste deel van een reeks over Belgische bieren bespreekt de auteur, een microbrouwer, het lambiekbier, en meer bepaald geuze en kriek. In een inleidend hoofdstuk vertelt de auteur kort de geschiedenis van lambiek en gaat hij in op de typische (historische) kenmerken ervan: de ingrediënten, de bevruchting met wilde gisten, de brouwactiviteit en de rijping van het bier. Daarna volgt een schets van de biermusea die veel (of exclusief) aandacht besteden aan lambiekbieren. De kern van het boek is de voorstelling van de nog actieve brouwerijen, waarbij, na een fiche met zakelijke gegevens (adres, productievolume, soorten bieren), telkens een gedetailleerde geschiedenis van de brouwerij volgt. De technische stukken over het brouwen zelf eisen voorkennis van de lezer; vele termen blijven zonder verklaring. De fotografie bestaat vooral uit sfeerbeelden met bestofte flessen, verweerde gevelfragmenten, tonnen en oud gereedschap. Ook de lay-out benadrukt het artisanale karakter van lambiek. Het kleine lettertype zorgt voor een overladen bladspiegel en hindert het leescomfort evenals het feit dat de tekst soms over een foto heen is gedrukt.

Dit boek is online te koop bij Bol.com. Klik op de link om naar de pagina te gaan. Geuze & kriek

Ontwerper/Vormgever Artscenic
Fotografie Andrew Verschetze